top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarte

- 24 graden? Wij gaan naar school!

Enkele dagen geleden mochten we de eerste echte koude meemaken die ik nog nooit ervaren had. De thermometer stond op -19°C toen we de deur van het appartement achter ons dicht sloegen. Bij aankomst op de universiteit was het kwik al gezakt naar -24°C!

Ik hoor jullie al denken... Hoeveel kleren had jij aan? Was dat niet ijskoud? Had je niet liever op het appartement gebleven?

Welja, het was ijskoud! Maar nee, ik vond het enorm fijn. Een thermische laag onderaan doen en je kleden in veel dunne laagjes zorgt ervoor dat de koud je niet klein krijgt! Mijn wangen deden wel een beetje pijn bij aankomst in school en ook mijn haar was bevroren. Maar dat nam ik er maar al te graag bij want de lucht was (eindelijk nog eens) blauw en het zonnetje scheen fel!


Op school volg ik ondertussen al 3 vakken. Survival Finnish, Current Trends in Education en Special Education.

Fins is een enorm moeilijke taal om te leren (voor mij toch) maar ik vind het wel heel fijn. Wanneer ik nu door de straten loop kan ik al heel veel begrijpen van wat er op muren, deuren, etalages, borden... geschreven staat. Of ik mezelf kan voorstellen in het Fins? Wees maar zeker!

Minun nimi on Marte. Minä olen belgialainen. Minä puhun flaamia.

Minä olen 21-vuotias. Hauska tavata! Nähdään!

Als je een Fins woord moet lezen, moet je gewoon elke letter uitspreken die je ziet. De moeilijkheid voor ons als Belgen is dat wij in het Vlaams tweeklanken hebben maar die hier dus als 2 aparte letters uitgesproken moeten worden. Ook de verenkelings- en verdubbelingsregel uit het Nederlands zorgt hier soms voor problemen.


Voor Special Education zullen Liese, Nele en ik voor één dag een zorgleerkracht in een Finse lagere school mogen volgen. Dit zal normaal plaatsvinden op 9 februari en daar kijk ik enorm hard naar uit! Tijdens de lessen van Special Education werd het me al wel duidelijk dat het Finse onderwijssysteem niet zo heel sterk verschilt van ons Vlaamse systeem (sinds de invoering van het M-decreet), wat maakt dat ik nog meer benieuwd ben naar hoe het er hier in de praktijk aan toe gaat!


Aan ontspanning en vrijetijdsbesteding is hier ook geen gebrek! Wij hebben bijna iedere week wel 5 keer een 'teaparty' met vrienden die ook ergens in Latolankatu (onze straat, katu is trouwens Fins voor straat 😉 ) wonen. Gezellig praten met elkaar, een tasje thee erbij en af en toe een gezelschapsspel spelen zorgen voor onvergetelijke avonden samen.


Afgelopen weekend organiseerde ESN een nieuwe activiteit, namelijk 'Surviving winter in Finland'. Hier kregen we eerst een presentatie over hoe je ook tijdens de winter (die nog kouder dan -24°C zou kunnen worden) toch buiten kan komen en liefst nog aan sport doet! De vrouw die ons deze presentatie gaf zat volgens mij amper binnen, wat zij kon vertellen over haar eigen outdoor activiteiten was om jaloers op te zijn! (Ja, ik ben jaloers op haar...)

Na deze presentatie konden wij ons aan een echte Finse traditie wagen, er zijn niet voor niets meer sauna's dan families in Finland! We gingen in de sauna en doken daarna in het ijskoude water van het bevroren meer. Wel, niet echt duiken... we stapten er in want duiken zou gevaarlijk kunnen zijn voor je hart. Dit was een geweldige ervaring, ze zien mij daar zeker en vast nog terug!

Nähdään! (Tot ziens!)



96 weergaven0 opmerkingen
bottom of page