top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarte

Stilaan afscheid nemen van deze geweldige plaats en fantastische vrienden...

De dagen worden langer hier, maar onze tijd begint te korten... We beginnen hier met afscheid nemen van elkaar, sommigen zijn zelfs deze week al naar huis gevlogen. Een tijd met enorm dubbele gevoelens, ik wil enorm graag hier blijven maar ook graag even terug naar huis gaan om iedereen weer te zien daar (en frietjes te eten).

Afscheid nemen op Erasmus kan uiteraard niet zonder een afscheidsfeest! Vorige week zaterdag hadden we een afscheidsparty waarbij we elkaars witte t-shirts vol schreven met namen, herinneringen en wensen. Een emotioneel maar heel fijn moment. Ik was de hoofdorganisator van dit evenement dat we met ESN organiseerden en ik ben heel blij dat ik deze kans gekregen heb.


Vooraleer we naar die afscheidsparty trokken was er nog het Colour Festival, ook door ESN georganiseerd. Op een best nog koude en grijze dag speelden we wat spelletjes buiten, maakten we met allemaal samen een wereldkaart en gooiden we met kleurenpoeder. Dit was één van de beste namiddagen die ik hier al gehad heb!


Maar nu, even terug naar eind april. De foto's van St. Petersburg, Tallin en 2 uur Helsinki staan online. Zoals ik al zei heb ik ook nog een tripje naar Helsinki geboekt, half mei zal ik daar nog twee dagen doorbrengen.

Bijna onmiddellijk na de trip naar St. Petersburg was er een ESN evenement waarbij we werkten rond de kansen voor mensen met een handicap die toch op uitwisseling wilden gaan. Dit evenement was 'Dinner in the dark' waarbij elke deelnemer een hele avond geblinddoekt was. Ze kregen een driegangenmenu voorgeschoteld, kneedden wat voorwerpen uit plasticine en we gaven hen een presentatie over het onderwerp. Dit was een hele fijne avond waarbij iedereen even stilstond bij het feit dat niet iedereen zomaar op uitwisseling kan gaan.





Een week later was het een evenement van een andere studentenclub waarbij wij met ons vriendengroepje als enige internationale studenten deelnamen. Het was een soort van levende cluedo door Joensuu waarbij we net naast de overwinning grepen... Dit was een geweldige avond in het centrum van Joensuu.


Maar dan... 1 mei... oh ja, een verlofdag hoor ik je denken. Nee nee, in Finland is het niet zomaar een vrije dag! In Finland is het Vappu! Vappu is een van de grootste studentenevenementen. Op maandag 30 april deden we een parade met alle studenten aan de UEF en waren er enkele optredens op het eiland Ilosaari. 'S avonds kon je overal wel studenten en feestjes vinden en zo gingen wij naar een exclusief feestje in de kelder van het gemeentehuis! Op Vappu zelf, 1 mei, was het een picknick op het eiland en ook nog enkele optredens. Het grappige aan deze dag was dat wanneer het begon te regenen alle Finse studenten weg gingen en wij met de Internationale studenten nog bleven!


Op school is alles bijna afgelopen ondertussen. Voor het vak 'Foreign Languages' hebben we vandaag onze laatste les gehad maar moeten de taken nog wat aangepast worden vooraleer we ons definitieve bestand willen insturen. Het vak 'Preschool Education' is ondertussen ook afgesloten waarbij we nog een presentatie deden in de laatste les over onze geschreven essay.


Voor 'Introduction in Finnish School Life' zijn alle lessen, observaties en taken ook afgerond. Hiervoor maakte ik nog een essay waarbij ik schreef over de structurele onderwijsverschillen in Finland en Vlaanderen en stelde ik deze ook voor aan de klas. Met de hele klas samen organiseerden we een maandopening voor de lagere school. Voor deze ochtend bracht ieder land een dansje, liedje, voorstelling in de eigen taal. Liese, Nele en ik kozen om het touwspringliedje van Beertje, beertje en dat werd goed onthaald door de kinderen. Het afsluiten van dit vak hebben we op een fijne manier gevierd. De leerkracht nodigde ons uit in haar huis, zodat we ook eens een echt Fins huis konden bezoeken. Hier bakten we samen pulla, hadden we een echte volwaardige maaltijd, wisselden we ideeën en verhalen uit en blikten we terug op het afgelopen half jaar. Dit was een geweldige avond en een echte Finse cultuurervaring!


Het weer hier in Finland is heel goed op het moment! We hebben bijna 20 graden bereikt en de zon schijnt al enkele dagen aan een stuk! Ondertussen ben ik aan het inpakken voor de laatste ESN-trip, namelijk naar Lofoten! Jammer genoeg zal het weer hier waarschijnlijk niet zo goed zijn...


Dit was waarschijnlijk mijn voorlaatste blogbericht, want jammer genoeg vliegen wij binnen 20 dagen al terug...

84 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page