top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarte

Veel schoolwerk, goed nieuws, een geweldig avontuur én uitkijken naar Lapland!

Wat waren de voorbije twee weken druk op school! Een hele hoop vakken kwamen ten einde wat er ook voor zorgde dat nieuwe vakken werden opgestart.


Ik wacht ondertussen op punten van 3 vakken. Voor Current Trends in Education deed ik een presentatie, schreef ik een essay en 2 verslagen over de bezoeken aan de organisaties voor de integratie van vluchtelingen en beoordeelde ik anderen hun essays. Dit was voor mezelf een heel moeilijk vak dus ik hoop echt dat ik er hiervan zal doorzijn!


Voor Special Education schreef ik samen met Liese en Nele een observatieverslag van onze dag in de school en stelden we dit verslag ook voor met een presentatie. Dit vak was heel interessant en ik vind het dan ook jammer dat hier al een einde aan kwam… Ik ben dan ook op zoek gegaan naar andere vakken die met Special Education te maken hadden maar omwille van verschillende redenen is het helaas niet mogelijk om deze op te nemen.


Gisteren deed ik mijn eerste examen, Survival Finnish, dit was een examen dat we thuis op de computer moesten maken dus we konden alles gebruiken van notities die we voordien gemaakt hadden. Gelukkig maar, want het Fins blijft toch een zeer moeilijke taal. Doordat ik mijn notities kon gebruiken denk ik wel dat het examen redelijk goed ging.


Ondertussen is het vak ‘Teaching Foreign Languages to Young Learners’ gestart, hiervoor zullen we verschillende observaties, taken en een presentatie moeten doen. Ik heb dit vak opgenomen omdat de kans groot is dat ik later zelf Frans (of taalinitiatie Frans/Engels/…) zal moeten geven aan mijn leerlingen. Ik hoop dan ook in dit vak enkele leuke maar vooral efficiënte methodes te kunnen bekijken om vreemde talen aan te leren aan kinderen.


Het vak Introduction in Finnish School Life is, zoals ons beloofd werd, ontzettend interessant! Hiervoor zullen we verschillende observaties doen in de lagere school van de universiteit. Ik heb er al enkele opzitten en krijg hierdoor ook echt zin om les te geven!


Daar komt het goede nieuws dan: WIJ MOGEN STAGE DOEN! We zullen hier 3-4 weken (afhankelijk van de school) in een school stage lopen. Starten met observaties en participaties maar uiteindelijk ook zelf minstens 15 uur lesgeven. Binnen 2 weken ga ik naar de school om alle afspraken te maken en een plan op te stellen. Ik kijk hier enorm hard naar uit!



Op 23 februari was het een International Dinner van ESN. Deze avond kon iedereen die wou zich inschrijven en eten koken dat typisch was voor zijn/haar land van herkomst. Liese, Nele en ik wilden eerst stoofvlees proberen te maken maar toen we niet zeker waren dat we dit konden opwarmen ter plaatse zochten we naar een ander idee.


We hebben een hele hoop Belgische chocolade in onze kast liggen (ja, die kan ik niet missen) en besloten dan maar om chocolademousse te maken. We weten dat de chocolademousse in Frankrijk is ontstaan, maar omdat we Belgische chocolade gebruikten vonden we dat het oké was!


Gelukkig dat we dat gedaan hadden, we kregen zoveel positieve reacties! Op het einde van de avond werd er een prijs uitgereikt voor de beste maaltijd. Italiaanse gerechten stonden op plaats 1 en 3, maar wij mochten prijs 2 in ontvangst nemen! Supertrots op onszelf!



Ondanks het zo druk was op school, ben ik nog 2 keer in Koli (Nationaal Park) geweest. Één keer gewoon voor een dagje te hiken, deze keer met beter weer. Ook toen heb ik weer genoten van het uitzicht…



De andere keer was voor drie dagen. Samen met Sophia (Duits), Marijana (Servisch) en Simon (Belg, Franstalig) huurde ik een auto om in Koli te geraken. In Koli boekten we een cabin om te overnachten. Deze cabin lag op 5 km van het infocentrum en konden we enkel bereiken met sneeuwschoenen. Met onze trekkersrugzakken, sneeuwschoenen aan en vol goede moed trokken we naar de cabin. Een lange, zware maar wondermooie tocht. De cabin die we geboekt hadden was niet voorzien van stromend water en elektriciteit in de wintermaanden.





Bij temperaturen van -10 tot -25 graden Celcius moesten we dus een vuur maken in de kachel om de hut op te warmen. Dit nam enkele uren in beslag voordat we het een beetje warm kregen. Voor het water waren we grotendeels voorzien, we hadden elks net iets meer dan 3 liter water bij ons, net niet voldoende om 3 dagen rond te komen dus. Daarom moesten we de tweede avond sneeuw smelten, filteren en koken om deze ook te kunnen drinken of te gebruiken om eten te bereiden.

De laatste ochtend stonden ik en Simon op om half 6. We klommen 2 km om een heuveltop te bereiken zodat we konden genieten van de zonsopgang. Dit was prachtig... Het was een heel zwaar weekend, maar wij hebben er allen enorm hard van genoten en ik ben ongelooflijk blij dat ik de uitdaging ben aangegaan! De foto’s zijn te vinden onder het tabblad foto’s!)



Op dit moment ben ik al terug aan het inpakken voor een andere reis. Maandagochtend vertrekken we naar Lapland met ESN. Dit wordt ongetwijfeld een heel drukke maar fijne week met onvergetelijke ervaringen! Stiekem hoop ik het noorderlicht héél vaak te zien daar!



Nähdään!


Marte

144 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page