top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarte

Hyvää ystävänpäivää!

Ofwel, Happy Valentines Day! In Finland wordt Valentijn gevierd als een vriendendag, ystävä betekent dan ook letterlijk vriend. Onze leerkracht van Survival Finnish begon de dag dan ook met ons een fijne Valentijn te wensen. Tijdens de lunch kregen we een zelfgemaakt kaartje van iemand onbekend...


Na twee weken tijd is er weeral veel om te vertellen, ik zal starten bij de language cafés. Op donderdag 1 februari was het tijd voor het eerste language café van Frans. Wat was het moeilijk om in 3 talen (Nederlands, Engels en Frans) tegelijkertijd te denken... Zelfs op de simpelste woordenschat kon ik niet meer komen... Ondertussen zijn er al 2 Franse cafés achter de rug en in het tweede ging het al veel vlotter. Hier kregen we enkele Franse krantenartikels, moesten we deze lezen en vertellen (in het Frans) aan de anderen waarover het artikel ging. Heel moeilijk maar ook heel leerrijk!

Ook ons eerste Nederlandse café is al voorbij! Nele, Liese en ik waren verrast door de talrijke opkomst! We waren daar wel met een stuk of 10 enthousiaste deelnemers. Hier zijn we gestart met hoe je je kan voorstellen in het Nederlands en daarna hebben we het spel Uno gespeeld om de kleuren en de cijfers te oefenen.

Op het einde vroegen we hen wat ze graag wilden leren. Bijna iedereen antwoordde iets dat met eten te maken had, morgen zullen we hen dus leren hoe ze in België eten kunnen bestellen en welke specialiteiten wij hebben.


Bij ESN staat ook het leven absoluut niet stil. Zaterdag 3 februari was er een groepsleider training voor iedereen die geïnteresseerd is om groepsleider te worden op één van de trips. Hiervoor kregen eerst een korte presentatie over het ideale leidersprofiel. We deden ook een bewegingstussendoortje 'doktertje in de knoop' om aan te tonen dat je moet kunnen logisch denken om problemen op te lossen.

Daarna mochten we zelf aan de slag, we kregen enkele stellingen over leidersprofielen en kozen welke wij persoonlijk het beste vonden. Even uitleggen aan elkaar en ideëen aanvullen... Tot slot kregen we in kleine groepjes situaties voorgeschoteld die zouden kunnen gebeuren op een trip. Het was de bedoeling dat we brainstormden over hoe wij deze situatie zouden aanpakken. Heel heftige voorbeelden kwamen hierbij aan bod, bijvoorbeeld: 'Wat doe je wanneer je in Lapland zit, de dichtstbijzijnde luchthaven 350 km verder is en er iemand telefoon krijgt dat zijn moeder is overleden en naar huis moet komen?'. Ik kan alleen maar zeggen dat ik deze training heel nuttig vond, zowel om groepleider te worden als in het leven van een toekomstige leerkracht.


Het volgende evenement dat we met ESN organiseerden was het 'sledging event'. Op zondag 11 februari was het Laskiaissunnuntai in Finland. Een feestdag waarop iedereen gaat sleeën of broekskiën en laskiaispulla (een typisch gebak in Finland) eet. Op deze dag viel dus uiteraard ook het sledging event. Wat we daar deden? Heel simpel, we zorgden voor enkele sleeën en schoven naar beneden van de heuvel aan de kerk! Ik heb nog nooit zoveel volwassenen zoveel plezier zien hebben!


De zondag voordien organiseerde een andere studentenvereniging van UEF een ice-fishing event. Hier zijn we naar gaan kijken. Enkele studenten boorden een gaatje in het meer (waar we ondertussen al over kunnen lopen) en probeerden om een vis te vangen. Om op te warmen konden we een hutje binnen gaan waar een vuur gemaakt was. Hier warmden we wat worsten op om nadien op te eten. We bleven aan (en op) het meer tot zonsondergang.


Gisteren, op 13 februari trokken we met school naar Koli. Op deze dag mochten er geen lessen georganiseerd worden omdat het sports afternoon was. Ofwel ging je verschillende sporten beoefenen in Joensuu (schaatsen, langlaufen, ...) ofwel nam je de bus naar het Nationaal Park Koli. Koli ligt op een uur rijden van Joensuu en daar konden we ook verschillende activiteiten beoefenen. Wij kozen voor een sneeuwschoenenwandeling van 2 km. We konden ondanks het grijze weer toch genieten van prachtige uitzichten en ze mogen daar zeker zijn dat ze mij nog terug zien! Ik vond het meer dan geweldig!


Ik voel me ondertussen al echt thuis hier, mijn nieuwe favoriete hobby is dan ook om naar de ijshockeymatch van het plaatselijke team te gaan kijken. Jokipojat, letterlijke vertaling van river boys, is het thuisteam van Joensuu. Jammer genoeg eindigt het hockeyseizoen al in het begin van maart...


Op school gaat het ook nog altijd heel goed. We zijn vorige week vrijdag gaan observeren in een lagere school in Joensuu. Hier mochten we voor één dag een zorgleerkracht volgen. Het onderwijssysteem hier is vrij gelijkend aan het onze maar er zijn toch ook wel wat verschillen. Zo hebben ze hier nooit volledige dagen school maar stoppen de meeste klassen rond 13 uur al. Ook is hier inclusie de norm. Alle kinderen uit de buurt gaan naar dezelfde school.


Deze school was nog vrij nieuw, alle lokalen hadden muren die ze konden inschuiven om zo een groot lokaal te maken. Alle stoelen, tafels en kasten hadden wieltjes om heel gemakkelijk alles te verschuiven. Ook konden alle stoelen en tafels in hoogte versteld worden.

In de school waren aparte klaslokalen voor knutsellessen/handwerk, houtbewerkingslessen en taallessen Engels. Vooral het houtbewerkingslokaal vond ik heel fijn om te zien in een lagere school.

Wat ook heel leuk was om te zien is een 'bibbus', deze bus komt elke tweede vrijdag van de maand naar de school. De bus is omgebouwd tot bibliotheek en zo hoeven de leerlingen niet helemaal tot in het centrum te gaan om boeken te ontlenen.


Op maandag zal ik een presentatie moeten doen voor het vak Current Trends in Education, hier heb ik toch al wel een beetje stress voor aangezien het mijn eerste presentatie zal zijn. Ik ben heel blij dat deze in groep is en dat ik kan praten over de situatie in België, wat dus toch al een wat meer vertrouwde situatie is.


Zo dadelijk heb ik mijn eerste les Introduction in Finnish School Life, iedereen die deze lessen al gehad heeft in de vorige semester was hier heel enthousiast over! Ik kijk er dus ook enorm hard naar uit. Deze les zal doorgaan in de lagere school die tot de universiteit behoort. We moeten hiervoor dus ook pantoffels meebrengen want in de lagere scholen in Finland gaat er niemand met schoenen binnen. Ik ben heel benieuwd wat deze lessen zullen inhouden...


Voor onze stage is er nog steeds geen zekerheid, ik hoop dat we dit ten laatste op het einde van de maand zullen weten.


In de loop van de week zullen er waarschijnlijk een hele hoop nieuwe foto's verschijnen... Vergeet zeker niet te kijken!



Geniet van jullie Valentijn, het is een vriendschapsdag!


Nähdään!

86 weergaven0 opmerkingen
bottom of page