top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarte

Wat een drukke periode!

Waar mijn vorige blog eindigde, begint mijn nieuwe... De week in Lapland was één van de beste weken uit mijn leven! We deden zo veel fijne activiteiten en waren de gelukkige studenten die het noorderlicht iedere dag konden zien!


De eerste dag stopten we in het Snowcastle van Kemi en in Rovaniemi waar we de Kerstman konden ontmoeten. De dag nadien genoten we van een husky-ride, een ritje in een slee achter een rendier en mochten we 's avonds zelf een sneeuwscooter besturen. De derde dag deden we een dagtrip naar Bugøynes in Noorwegen, één van de hoogst gelegen dorpjes op ons continent. Hier kregen we een authentieke sauna én liepen we daarna door de sneeuw de Noordelijke IJszee in om verkoeling op te zoeken. Een geweldige ervaring, wie kan er nog zeggen dat ze bij temperaturen rond het vriespunt in de Noordelijke Ijszee gezwommen hebben? De voorlaatste dag gingen we in de namiddag cross-country skiën en 's avonds mochten we een hele fijne sneeuwschoenenwandeling doen. Tijdens deze sneeuwschoenenwandeling zagen we een geweldig schouwspel van het noorderlicht, onze gids vertelde ons dat zelfs de mensen die in Lapland wonen nog buiten komen om dit soort licht te zien! Jammer genoeg kon ik op datzelfde moment geen foto's nemen... Na de wandeling was het tijd voor een typisch 'Lappish Dinner' waarbij we startten met een vissoep en daarna rendier voorgeschoteld kregen! De allerlaatste dag heb ik na vele jaren nog eens op skilatten gestaan en van de bergen naar beneden geskied!


In het hutje op de onderstaande foto mocht ik samen met 5 vriendinnen een hele week vertoeven. Zoals je wel las waren we daar niet zo veel, enkel voor onze eigen privésauna, te eten en te slapen.

Na Lapland begon onmiddellijk mijn stage hier, dit is één van de redenen waarom mijn blogbericht nu een lange tijd geduurd heeft. Drie weken stage zijn best intensief geweest doordat ook de lessen gewoon doorliepen deze periode.

Deze stage was voor mij wel een ongelooflijk fijne ervaring! Omdat ik een 6e leerjaar kreeg én deze klas geen nieuwe leerstof meer hoefde te zien voordat ze naar het middelbaar gaan, mocht ik een project over België geven.

Ik startte dit project met een kleine quiz over België, aan deze resultaten te zien wisten de leerlingen hier bijna helemaal niets over België en was er dus wat werk aan de winkel.


Ik liet hen kennismaken met enkele steden in België, hiervoor verdeelde ik de klas in groepjes en zochten ze allemaal een bepaalde stad op die ze op het einde van de stage presenteerden aan elkaar. De verschillende talen in België kwamen ook aan bod, ik gaf hen twee lesjes Nederlands en een lesje Frans. Aangezien ik geen basis van Duits heb en de leerlingen hier wel, begon ik daar niet aan! Tijdens de LO-les nam ik de tijd om schipper mag ik overvaren en vlaggenroof te spelen, twee spelletjes die ze hier niet kenden maar wel geweldig vonden!


Ook kunst mocht natuurlijk niet ontbreken en daarvoor liet ik hen kennismaken met onze Antwerpse Panamarenko! Maar waar de leerlingen het meest geïnteresseerd in waren was het eten in België, maar dat kwam misschien ook wel door de proevers van chocolade en Gentse Neuzekes die ik bij had!


Om mijn stage af te sluiten schreven we een e-mail naar het 6e leerjaar van 'Het Trapleerke' in Lille, de school waar ik in mijn eerste semester mijn eindstage gedaan heb. Zowel de leerlingen als ik kijken enorm uit naar hun antwoord!


Ik heb hier een heel fijne stage achter de rug en zal deze ervaring zeker meenemen naar België! Het onderwijs is heel gelijkend maar toch zijn er kleine dingen die een groot verschil kunnen maken...


Na mijn stage mocht ik opnieuw op reis vertrekken, waar ik nu net van terug ben. De voorbije 5 dagen vertoefde ik 2 uur in Helsinki, 3 dagen in St. Petersburg en 5 uur in Tallin. Ook deze reis was met ESN en Timetravels en deze keer was ik de groepsleider van de reis. Dit houdt in dat ik moest zorgen dat iedereen altijd op tijd was en als er problemen waren was ik de persoon waarbij ze terecht zouden kunnen. Gelukkig verliep deze trip zonder problemen en kon ik ook optimaal genieten van deze 3 prachtige steden.


In Helsinki waren we slechts 2 uur, om van de trein op de boot te stappen. Maar tijdens deze 2 uur is het wel duidelijk geworden dat ik in mei nog een weekendje naar daar zal trekken. In St. Petersburg waren we 3 dagen, net genoeg om de meeste dingen in de stad te bezichtigen en een traditionele Russische avond te hebben. Wie ooit twijfelt om daar heen te gaan, het is zeker de moeite maar wel een grote stad! Vijf uur in Tallin was weinig maar wel genoeg om verliefd te worden op deze oude stad!


De foto's van deze trip gaan jammer genoeg wel een tijdje moeten wachten vooraleer ze bewerkt kunnen worden aangezien mijn to-do-list op moment héél lang is! Het is een drukke periode, zowel op school als met ESN maar dat zorgt er niet voor dat het hier minder fijn is! De dagen beginnen af te tellen ondertussen en dat maakt me ergens wel echt ongelukkig, ik hou enorm van het leven als student hier!



66 weergaven0 opmerkingen
bottom of page