top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarte

Vrijwilliger hier, vrijwilliger daar!

Na een week van verkennen, kwam een week van doen. De voorbije dagen heb ik nog niet echt lessen gehad of werk voor school, maar ik heb me zeker nog geen minuut verveeld!


Op vrijdag was het voor de eerste keer tijd om eens te gaan feesten, de ESN (Erasmus Student Network, ofwel de studentenvereniging voor zowel Erasmusstudenten als Finse studenten) organiseerde een 'Get to know eachother party' voor alle studenten die in Joensuu studeren. Het was fijn om te zien met hoeveel nieuwe internationale studenten we hier zijn en dat iedereen toch wel eens met iedereen een babbeltje wil doen. Die avond heb ik dus veel nieuwe mensen leren kennen.

De ESN zou de ESN niet zijn zonder een spel te spelen, dus ja, ook deze keer startte de avond met een spel. We kregen allemaal een bingoformulier met verschillende vragen op en die vragen moesten we dan beantwoorden zonder dezelfde namen te gebruiken. Om dat formulier dus goed in te vullen moest je constant praten met voor jou nog onbekende studenten.


Eén van de in te vullen vakjes was 'search someone who has an interesting hobby', hierbij vond ik heel toevallig 2 Franse studenten die, net als mij, fotografie enorm fijn vinden. Deze twee studenten vroegen me of ik voor de functie 'fotograaf' wilde gaan bij de ESN. Een vraag die ik niet verwacht had, ik had er wel over nagedacht maar ik wou het niet doen omdat ik bang had van de druk en verantwoordelijkheid die op mijn schouders terecht zou komen. Dat vertelde ik hen dus ook, waarna een zeer aanlokkelijk voorstel kwam. De Franse jongen, Matthieu, stelde voor dat we met ons drieën zouden gaan en dat we zouden voorstellen om het werk en dus ook de verantwoordelijkheid te delen. Daar zei ik geen nee tegen!


Maandagavond was het dan zover, de General meeting van ESN Joensuu, een evenement waarbij de nieuwe functies voor de studentenclub van het Erasmus Student Network Joensuu zouden gekozen worden. Voor hun studentenclub zochten ze (zoals in bijna alle clubs en verenigingen) een president, vice-president, scriptor, eventmanager, IT-coördinator en dus ook een fotograaf.


Jammer genoeg mochten we het werk niet verdelen en zochten ze iemand die de functie echt alleen op zich wilde nemen. Ik besloot dan toch maar om voor de functie te gaan want door daar te zijn kreeg ik er wel echt zin in. Samen met een ander meisje zou ik strijden voor de functie als fotograaf. Ik moest een presentatie voorbereiden van één minuut waarin ik zonder foto's te tonen alle aanwezigen kon overtuigen dat ik de nieuwe fotograaf zou worden!

Dat was niet makkelijk om in het Engels allemaal onbekenden te overtuigen, het andere meisje was al een half jaar lid van de ESN dus ik zag mijn kansen al voorbij gaan. Waarom zou iemand stemmen op een persoon die ze nog nooit gezien hebben? Maar dat idee bleek helemaal fout te zijn, na een spannende stemmentelling mag ik mij het komende half jaar, ofwel de lentesemester, de fotograaf van het Erasmus Student Network van Joensuu noemen.

Dit is natuurlijk volledig op vrijwillige basis. Volgend weekend zal er een kleine cursus plaatsvinden voor alle nieuwe board members, te vergelijken met het presidium in België, waarin we meer wegwijs gemaakt zullen worden in het leven als vrijwilliger voor een studentenclub.


Het duurde niet lang alvorens ik mijn camera moest bovenhalen, op woensdagavond was het alweer een evenement van ESN. Een evenement waar ik zonder twijfel bij wou zijn, namelijk het language café. Tijdens het evenement werd er duidelijk gemaakt wat de bedoeling was van een language café en dat bezorgde me zeer veel zin om een nieuwe taal te leren én om andere mensen Nederlands (of Vlaams, iedereen vraagt me hier wat het verschil is tussen beide talen...) te leren.


Je kon je op het evenement inschrijven voor alle talen die je wenste te leren of wenste aan te leren. Ik heb me dus opgegeven als leraar voor Nederlands en als student voor Italiaans (een heel nieuwe taal voor me) en Frans (om deze te verbeteren, want er is een grote kans dat ik deze taal ooit zelf aan mijn leerlingen zal moeten aanleren). De bedoeling hiervan is dat we nu steeds in kleine taalgroepjes afspreken op café, om te gaan wandelen, tijdens de middag op de UEF... Tijdens deze bijeenkomsten zal er dan op een aangename en misschien ook wel speelse manier een nieuwe taal geleerd worden of een al gekende taal verbeterd worden. Ik kijk er in ieder geval enorm hard naar uit!


Ondertussen staan er al wat foto's van de mooie natuur hier in Joensuu bij mijn foto's op mijn blog.


Geniet van de foto's en tot volgende keer!




111 weergaven0 opmerkingen
bottom of page